Każdy amator tuningu dąży przede wszystkim do obniżenia zawieszenia swojego samochodu. Pojazdy z obniżonym prześwitem wyglądają lepiej i drapieżniej, a podczas jazdy zyskują na sterowności. Zapraszamy do lektury, z której dowiesz się jakie są najczęściej wybierane formy tuningu zawieszenia oraz kiedy i dlaczego warto z nich skorzystać.
Zawieszenie a sprężyny obniżające – czy warto stosować?
Zmiana w obrębie konstrukcji zawieszenia to wybór osób znających się na rzeczy, które wiedzą jakich efektów po takiej ingerencji mogą się spodziewać. Zastosowanie sprężyn o odmiennej budowie, wyposażonych w amortyzatory, znacząco zmienia warunki jezdne. Przede wszystkim – poprawia sterowność pojazdu, zwłaszcza na zakrętach i w czasie szybkiej jazdy. Zawieszenie staje się bardziej sztywne, a samochód zaczyna reagować niczym pojazd rajdowy.
Dla uzyskania takiego efektu korzysta się z zestawów zawieszenia gwintowanego lub sprężyny obniżające. Ponieważ są to zestawy dobierane pod kątem konkretnych modeli samochodów, warto w trakcie zakupów znać długość oraz gęstość ich zwojów lub skorzystać z fachowej pomocy doradcy.
Ważną konsekwencją zastosowania sprężyn jest także przemieszczenie środka ciężkości ku dołowi. Z pewnością odczujemy to podczas wchodzenia w zakręty. Sprężyny wyposażone w amortyzatory lepiej wygłuszają odbicia oraz mają mniejszy uskok.
Sprężyny o mniejszym skręcie oraz amortyzatory gazowo ciśnieniowe (zamiast olejowych), lub poduszki pneumatyczne, to nieco bardziej skomplikowana sprawa. Warto podkreślić, że auto nie powinno być zbyt „miękko” osadzone na resorach, gdyż straci wówczas na stabilności i sterowności. Niemniej odpowiednio dobrane sprężyny pozwalają również poprawić komfort jazdy podczas nierówności.
Zawieszenie wysokiej klasy – jak je znaleźć
Warto wybierać produkty renomowanych marek, unikając tańszych chińskich odpowiedników. Nowe amortyzatory pochodzące od oryginalnego dystrybutora powinny być na tyle solidne, że bez problemu wytrzymają wiele lat eksploatacji. Dotyczy to także ich gwintowania, elementu o kluczowym znaczeniu dla ich przydatności. Sprężyny jak i amortyzatory powinny być wykonane ze stali wysokiej klasy, odpornej na działanie wilgoci i powstawanie korozji.
Większość kierowców dąży do możliwie maksymalnego obniżenia poziomu zawieszenia. Zwłaszcza jeśli zależy im uzyskaniu efektu zbliżonego do samochodów sportowych. Typowy zestaw zawieszenia obniżającego lub samych sprężyn obniżających pozwala na redukcję w przedziale od 3 do 7 cm, choć zależy to od możliwości konstrukcyjnych konkretnego modelu samochodu.
Najlepszym rozwiązaniem jest, jeśli mamy dostęp do własnego garażu lub warsztatu, w którym można regularnie podnosić samochód i dokonywać regulacji ustawienia amortyzatorów. Kierowcy tacy mogą dostosowywać jego wysokość do warunków jezdnych – zmniejszać prześwit gdy wybierają się na zlot samochodów rajdowych, a przywracać go do wyjściowego stanu na czas codziennej jazdy po mieście.