Elektronika, ku rozpaczy miłośników klasycznych rozwiązań motoryzacyjnych, coraz śmielej poczyna sobie pod maską współczesnych samochodów. Elektronicznie sterowany wtrysk paliwa, elektroniczne wspomaganie kierownicy, systemy wspomagające hamowanie czy utrzymanie się pojazdu na drodze, a do tego system start-stop i przycisk zamiast kluczyka. Wszystko to sprawia, że jazda dzisiejszym samochodem nie wiąże się z zapachem paliwa, a podstawowe czynności eksploatacyjne nie wymagają umaczania rąk w smarze aż po łokcie. Do sprawdzania poprawności pracy silnika wykorzystuje się obecnie komputer lub poręczne testery diagnostyczne.
Interfejs OBD II
Interfejs diagnostyki pokładowej OBD II to 16-pinowe złącze, w które muszą być wyposażone wszystkie samochody sprzedawane od 2002 roku. Za pomocą interfejsu można uzyskać dostęp do poszczególnych danych pochodzących ze sterowników pojazdu. Do złącza OBD II diagności warsztatów motoryzacyjnych podłączają komputer lub inne elektroniczne urządzenia pomiarowe. Do niedawna takie wyposażenie znajdowało się jedynie na stacji obsługi pojazdów. Dzisiaj, dzięki malejącym kosztom elektroniki, zakup prostego urządzenia diagnostycznego może nam się zwrócić już podczas pierwszego użycia. Tym bardziej, że przy pomocy testera możemy wykryć usterkę zanim spowoduje ona poważniejszą destrukcję w silniku. Tester jest także bardzo przydatny podczas kupowania samochodu z drugiej ręki. Pozwala wykryć podstawowe błędy w układach samochodu, a także wskaże nam prawdziwy stan licznika.
Dokładna diagnostyka
Początkowym przeznaczeniem interfejsu OBD było monitorowanie emisji spalin. Dzisiaj każdy samochód wyposażony jest w wiele czujników i podzespołów elektronicznych, które można badać przez złącze. W stacjach diagnostycznych testery są oczywiście bardzo rozbudowane. Za ich pomocą uzyskuje się wgląd w takie podzespoły pojazdu, jak:
- stan układu ABS
- klimatyzacja
- poduszki powietrzne
- elektroniczny hamulec postojowy
- wtryskiwacze
- sonda Lambda
- cewka zapłonowa
- przepływomierz
- ładowanie akumulatora
- centralny zamek
- immobiliser
- automatyczna skrzynia biegów.
Testery posługują się uniwersalnymi kodami błędów DTC (diagnostic trouble codes). Jednak do ich odczytania i poprawnej interpretacji potrzebna jest wiedza. Dlatego aby skutecznie skorzystać z urządzenia należy mieć nieco wprawy w diagnostyce motoryzacyjnej.
Dostępne w sklepach motoryzacyjnych testery diagnostyczne przydadzą się tym właścicielom samochodów, którzy samodzielnie wykonują obsługę eksploatacyjną. Za ich pomocą uzyskami dostęp do wielu informacji zgromadzonych w poszczególnych sterownikach auta. Ciągły rozwój elektroniki motoryzacyjnej powoduje, że ilość podzespołów, do których będziemy mięli dostęp przez interfejs OBD będzie stale wzrastał.